torsdag 20. mai 2010

Seter (lang)

Her er en del bilder av hvordan jeg laget nytt trekk til setene i båten. Bisene er sydd rundt flaggline på 5 mm. Jeg valgte å ikke sprette av de gamle trekkene for å bruke de som mal, litt fordi det ville bli vanskelig å trekke ny skai over gammel skumgummi og litt fordi den gamle skaien hadde strukket seg ganske mye rundt hjørner. Jeg har vist ryggen på setet siden det var mest komplisert.

Her er utgangspunktet, ryggen på setet



På selve ryggen har jeg laget noen striper på midten og sydd sammen med sidepanelene - omtrent som på det gamle setet



Så begynte jeg med å feste trekket med knappenåler, rett over der den gamle bisen går slik at det ligger stramt.



Så skal bisen settes fast. Den sys på fra retten og nåles fast slik at den ligger rett over den gamle bisen.



Bak på puten, her er det markert hvor lang bisen skal være



Her er bisen nålet fast der den skal være. Nålene er bare stukket rett inn i den gamle puten.



For å klare å sy dette sammen har jeg først fjernet nålene som holdt trekket på plass før nålene som festet bisen tas ut en etter en og settes slik at bisen sitter fast og jeg får til å sy.



Nå er ikke jeg vant til å sy, men for meg virket det praktisk å sette nålene slik at jeg fikk tak i hodet og kunne dra dem ut etter hvert som jeg syr. Foten jeg syr med er en bisefot, det går også an å sy med glidelåsfot. Poenget er at sømmen skal gå tett inntil bisen.



Neste steg er å nåle fast sidestykket



Det ble rynker rundt hjørnene, så her måtte det mange nåler til



Her er bisen sydd fast, og jeg har klippet små innsnitt rundt hjørnet for at bisen skal bøye seg lettere. Jeg har også klippet rent rundt kanten.



Her har jeg lagt trekket med bisen på setet og flytter nålene slik at de fester både sidestykket og forstykket til setet samtidig som jeg passer på at bisen blir liggende over den gamle bisen.



Detalj av hjørnet. Se hvordan sømmonnet er brettet inn under forstykket og nålene er festet i overkant av bisen.



Alt nålet fast slik at det ser bra ut. Nå skal alt av og forberedes til sying...



Her har jeg dratt begge delene av med nåler, forsiktig slik at nålene ikke løsnet.



Deretter må alle nålene flyttes slik at det er mulig å sy dette sammen. Nålene står på feil side, så jeg måtte holde godt fast, ta ut nålen fra baksiden og flytte den over på andre siden av skaien.



Sånn omtrent



Klar til å sy - det blir 4 lag dette og ganske knotete rund hjørnene. Det hjelper å ta det med ro :-)



Så er det kjekt å klippe rent rundt hele



Ser greit ut så langt. Nå skal bakstykket på. På setedelen ble alt nå bare stiftet fast til treplaten i bunnen.



Markerer størrelsen på ryggen på skaien og klipper rent med ca 1 cm sømmemonn. Lar det være igjen litt lenger bak hvor det skal stiftes fast. Jeg har også markert hvor langt ned jeg skal sy, det må stå igjen noe åpning for å få på trekket.





Klippet rent rundt ryggen før den ble nålet fast til sidestykket, rette mot rette.



Siste sømmen!



Og sånn ble det - før stifting. Stiftingen overlater jeg til han som er vant med sånne verktøy...



Begge setene ferdige!

2 kommentarer:

  1. Imponert over motet og innsatsen og kreativiteten. Masse jobb. Så flotte puter, imponerende resultat, særlig når du ikke har sydd så mye. Håper dere har mange fine turer med båten! Ingunn i Narvik.

    SvarSlett