søndag 16. mai 2010

Hva skal man finne på mens vi venter på ny båtsesong tro???



Brrrr. Ikke særlig fristende å jobbe under pressenningen nå nei, tror jeg drøyer'n til det blir noe mildere.











 Enkelte synes det er helt toppers med snø.






















Helmax..











Noen ble til og med teleportert ned på planeten vår.
Håper bare de ikke kommer for å ta Jåt'n.






















Akterskott ,benker, dieseltank og dørk demontert . Her er det nok å ta seg til, tviler på at denne delen av Jåt'n har sett dagslys siden den gled ut fra fabrikken i 1983.








Jøss, det ble jo mye bedre etter litt høytykksvasking jo.









Usj & Æsj, så mye gruff det lå under de dørkplatene som ikke har kunnet åpnes.
Diesel, olje, sand og fåglarna vet...










 Ikke noe bedre under kjøleboksen heller nei.
Ikke rart det var" båtlukt "ombord nei.











Ikke stort bedre på babord side, her har batteriene stått( helt løse) "pekailla"












Det hjalp masse her også ja.
Er så glad for at Jåt'n står i hagen, så har jeg redskaper tilgjengelig, slik som høytrykksvasker forex.













Hiva ut de oljetrukne trefjølene som batteriene sto på, får vel snekre noe bedre når den tid kommer.Ble rent her også, det ble flere nyanser lysere.








Motorn, en Volvo Penta MD11C, fikk seg også en vask, ja faktisk en syrevask fikk den.
Har tatt av topper og sylindre mm. Har hatt de inn til service i vinter.







Kan jo bruke kjølen til vannreservoar jo, iallefall hundeskål ;-).













Fikk tak på noe International båtmaling på tilbud, (98,- pr.l.) som jeg malte der det før var grått. og før det igjen sortbrunt.









Masse å ta tak i på maskinen også, bare å brette opp ermer å få det gjort.












Flaks at Jåt'n bare har to sylindre, er jo halveis i slipnga på topplokkdekslene jo.












Her henger de til tørk og dingler.













Topper, sylindre ble tatt ut for service.
De har vert hos en Reodor, og tatt ut foringer, gjort rent kjølekanaler(de var helt tett, ja så tett at jeg kjørte Jåt'n uten termostat på slutten av sessongen)
Honet opp sylindre, slipt ventiler og seter, samt byttet dysespisser, Reodor trodde dysene ikke hadde vert ut siden den var en liten Penta.
Den ene toppen er nå  snart klar for zinkgrunning, må bare få på seg litt tape her og der.


" Give me da zink"













To lag med zink grunning/ kaldgalvanisering fikk de.












Så fikk de to strøk med Volvo Pentagrønn maling som jeg ønsket meg i julegave og fikk ;-)











Ja jeg vet, det er en "malmklomp" hele motor'n.















Men det ser iallefall bedre ut med litt sliping og maling.












 Pene detaljer fant jeg også under gammal maling, her termostathuset.
Det var såpass pent syntes jeg at jeg gikk til anskaffelse av klarlakk som tåler høy temp.










Her sjøvannspumpen.












Her ligger de å koser seg i skapet til de skal monteres igjen.












Da var vel det meste av det demonterte fra motor'n fått litt omtanke, så da er det vel bare å fortsette ombord i Jåt'n.











Uffda, det var ikke noe fin farge på en Volvo Penta, åsså brun da....














Det ble langt bedre.
Under malingsjobben ble det satt på sylindre fra en delemotor jeg kjøpte i høst, fjernet stempelringene og tredde på disse sylindrene.Pakka papir og t skjorter oppi .






Sånn kan det gikk...














Så ble resten av det som var grått malt blått.












Får vel gjøre litt rent her og sette på nye fjærer.












Da er alt det demonterte fra motoren på plass igjen.












Fyttirakker'n her så det ut, griseflaks at ikke dette har tatt fyr med så mange snarveier og tyvkoblinger.
Som sukkerbit fant jeg brukt en gammel telefonkontakt med tilhørende telefonledning, puuhhhh, godt at det har gått bra. Kun 3 sikringer på hele skuta.














Sånn var det gamle dashbordet( ja instrumentene var inni de hullene da)
Jeg hadde lyst til å få sikret kursene bedre enn 3 sikringer, så derfor bestemte jeg meg for å kjøpe inn nye brytere med sikringer.








Slik var det vist i salgsannonsen på Finn













Også denne fra annonsen på Finn.













Nå er nytt dashbord på plass, alle dårlige ledninger og koblinger er byttet ut, alle kurser har sin egen sikring og vel så det.


















En sikringsboks, som jeg kjøpte på et "båtutstyrsloppemarked" kom til nytte 5 kurser og en hovedsikring går ut herfra.

















Slik ble det nye dashbordet, 11 brytere med egen sikring + et strømuttak, har ikke noe til alle brytene ennå, men det kommer nok.
Investerte i nytt voltmeter og en oljetrykksmåler også.
Malte opp ringen på turteller og temp.måler, kjøpte nye lamper for olje og lading.





 Treverk og finèr, la meg introdusere dere for deres venn olje.......














Sliping og sikling er helt påkrevet.












Noen lag med impregneringsolje Impreg 1, til slutt Impreg 2 fra Hempel.

















Yeah We like..













Nytt dieselfilter med vannutskiller blir montert på diesltanken.
Tanken var forresten lekk, så den har blitt tettet i løpet av vinteren.











Eberspächer varmer blir også montert, det skal bli godt på litt kjølige kvelder når duggfallet kommer.














Da er bakskott ,tank, dørk og benker montert tilbake, det er nå min kjære fru kommer på banen med sine skjulte talenter. Se godt på disse originale putene fra 1983.


Hun har kjøpt inn en madrass?? og tegnet på den, har det rabla for dama?












Så begynner hu å trekke strimler av skai på tvers av den madradssen hun nå har kuttet opp i tre deler.










Hun smiler lurt, setter seg ved symaskina og sier som Egon Olsen " jeg har en plan"
Det er jeg sikker på hun har.

















Og vips, så har hun trylla frem de lekreste puter Jåt'n noen gang har hatt eller sett.
:-)












Ja hun har tilogmed laget ei pute for å legge i midten, så man kan overnatte der, eller bruke som solseng.
Dyktig kjærring det.
Må rette en takk til stedattra da som låner ut symaskina. Takk Vy, du ser det går til en god sak.






4 kommentarer:

  1. Herlighet for en jobb!!! All ære til deg pappsn!

    SvarSlett
  2. My jobb e de, men artig å da.

    SvarSlett
  3. Har en plan til jeg... *smile*

    SvarSlett